Kontynuujemy rozpoczęty w poprzednim numerze temat. Pojęcie reinkarnacji, obecne w wielu tradycjach religijnych i filozoficznych, jest odrzucane przez chrześcijaństwo. Jako religia wywodząca się z judaizmu i rozwinięta w grecko-rzymskim świecie głosi zmartwychwstanie ciała i Sąd Ostateczny. Czy możliwe jest jednak pogodzenie chrześcijaństwa z ideą reinkarnacji?
Największym przeciwnikiem reinkarnacji był niewątpliwie Augustyn z Hippony (354−430), który w dziełach takich, jak De Civitate Dei (O państwie Bożym) i Confessiones (Wyznania) wielokrotnie sprzeciwiał się teoriom reinkarnacji:
Kiedy dusza opuszcza ciało, czeka ją sąd Boży. Nie ma powrotu do życia ziemskiego, bo dusza nie może być ponownie związana z innym ciałem.
Ten filozof i teolog znał pisma Platona i neoplatoników, lecz uważał, że reinkarnacja pomniejsza wagę Odkupienia i łaski Bożej. Zbawienie według niego nie zależy od wysiłków duszy w kolejnych wcieleniach, lecz od łaski w jednym niepowtarzalnym życiu.
W średniowieczu reinkarnacja była raczej potępiona niż dyskutowana. Ówcześni teologowie traktowali ją jak herezję. Św. Tomasz z Akwinu (1225–1274), w ponadczasowej Summa Theologiae, odrzucił reinkarnację jako sprzeczną z chrześcijańskim pojmowaniem osoby:
Człowiek jest jednością duszy i ciała. Po śmierci dusza oczekuje zmartwychwstania tego samego ciała, nie innego.
Tomasz zwracał również uwagę na to, że dusza nie wędruje, ponieważ to zniszczyłoby tożsamość osoby, a ta jest warunkiem Sądu Ostatecznego i Zbawienia.
Chociaż oficjalna doktryna Kościoła katolickiego od wczesnych wieków zdecydowanie odrzucała ideę reinkarnacji, koncepcja ta przetrwała na obrzeżach chrześcijaństwa, odradzając się w różnych nurtach uznawanych za heretyckie lub heterodoksyjne. W systemach tych była zwykle powiązana z dualistyczną wizją rzeczywistości, przekonaniem o upadku duszy w świat materii oraz potrzebie oczyszczenia poprzez kolejne egzystencje.

Jednym z najbardziej znanych systemów religijnych, łączących reinkarnację z elementami chrześcijańskimi, był manicheizm, prąd religijno-filozoficzny stworzony w Persji w III w. przez proroka Maniego. Religia ta czerpała z zoroastryzmu, gnozy, buddyzmu i chrześcijaństwa, tworząc złożoną kosmologię opartą na walce światła i ciemności, ducha i materii. Według manichejczyków dusze były cząstkami boskiego światła, uwięzionymi w materialnym świecie, a proces reinkarnacji miał służyć ich oczyszczeniu i powrotowi do pierwotnego źródła. Nauka ta została uznana przez Kościół za poważną herezję, a sam Augustyn z Hippony, będący wcześniej manichejczykiem, po swoim nawróceniu stanowczo odrzucał ten światopogląd.





