Od prawie 200 lat jest rozważana przyczyna użycia przez Adama Mickiewicza w widzeniu księdza Piotra w III części Dziadów słów A imię jego będzie czterdzieści i cztery
Sprawa jest tym ciekawsza, że liczba ta występuje nie tylko w gematrii kabalistycznej, ale też w historii matematycznej, wskazującej na upływ czasu między niektórymi istotnymi wydarzeniami historycznymi, znalazła się też w ważnych momentach życia jednych z największych zbrodniarzy XX wieku – Józefa Stalina i Adolfa Hitlera, mających na rękach krew dawnych bohaterów rządzonych przez siebie krajów. Rozmiar dokonanych przez nich zbrodni ustępuje tylko zbrodniom popełnionym przez Mao Zedonga.
Pomimo, że Adam Mickiewicz w rozmowie z Sewerynem Garczyńskim w 1837 r., a więc 5 lat po napisaniu III części Dziadów, nie potrafił uzasadnić, dlaczego użył tej liczby w widzeniu księdza Piotra (poza tym, że pojawiała mu się w chwili natchnienia). Już za jego życia spekulowano na ten temat i wskazywano na jasnowidzenie wieszcza również w sferze osobistej, na przykład podczas wizyty Mickiewicza u Johanna Wolfganga von Goethego w Weimarze. W widzeniu księdza Piotra zawarte są także słowa: Z matki obcej; krew jego dawne bohatery, do czego odnoszę się poniżej.
W 1870 r. prof. Wojciech Cybulski w Odczytach poezji polskiej w pierwszej połowie XIX wieku pomnożył liczbę liter w imieniu i nazwisku Mickiewicza, co dawało liczbę 40 i dodawał liczbę jego imienia, co razem wyniosło 44, a prof. Juliusz Kleiner, zdając sobie sprawę ze słabości swojej hipotezy, rozważał omyłkowe kabalistyczne powiązanie liczby 44 z imieniem Adam, które w rzeczywistości symbolizuje liczba 45, ze wskazaniem, że dziecko (jeled) w gematrii kabalistycznej (symbolizuje albo dziecko albo człowieka powtórnie narodzonego). Jego zdaniem słowa matka obca mogły odnosić się do matki poety, mającej być ponoć Żydówką.
Spełnienie się czasu świata
Innymi hipotezami było połączenie liczby 44 z mesjanizmem i cierpieniem narodu polskiego, w odniesieniu do niej w całości lub jej składowych liczb, zgodnie z zapisem w III części Dziadów. Do wniosku symbolizowania przez czterdzieści i cztery – jako liczby człowieka-Boga doszedł w 1929 r. dr Czesław Latawiec w interpretacji zatytułowanej Dziady Adama Mickiewicza. Nowe oświetlenie problemów.





