Pojęcie reinkarnacji, czyli wielokrotnego odradzania się duszy w kolejnych wcieleniach, od tysiącleci obecne jest w wielu tradycjach religijnych i filozoficznych, szczególnie na Wschodzie. Tymczasem chrześcijaństwo jako religia wywodząca się z judaizmu i rozwinięta w grecko-rzymskim świecie, odrzuca tę koncepcję, głosząc zmartwychwstanie ciała i Sąd Ostateczny. Czy możliwe jest jednak pogodzenie chrześcijaństwa z ideą reinkarnacji?
Reinkarnacja (z łac. re- = ponownie + incarnatio = wcielenie), rozumiana jako ponowne wcielanie się niematerialnej duszy w kolejne formy cielesne, stanowi jedną z najstarszych i najbardziej rozpowszechnionych idei w historii religii i filozofii, wyrażając przekonanie o ciągłości istnienia jednostki poza granicą śmierci biologicznej. To doktryna mówiąca, że istota duchowa – dusza lub świadomość – po śmierci fizycznego ciała odradza się w nowym ciele, zachowując (przynajmniej częściowo) duchową tożsamość lub skutek wcześniejszych uczynków.
W języku sanskryckim, który miał ogromny wpływ na rozwój tej idei
w religiach Wschodu,
funkcjonuje termin samsara – oznaczający wędrówkę lub cykl ponownych narodzin, oraz karma, czyli prawo przyczyny i skutku rządzące tą wędrówką.
W systemach filozoficznych i religijnych, które dopuszczają reinkarnację, przyjmuje się istnienie substancjalnej duszy, odrębnej od ciała materialnego, nieśmiertelnej i podążającej przez kolejne wcielenia w różnych formach egzystencji.
Podstawowe założenia to przede wszystkim:
- Dualizm duszy i ciała, czyli dusza jest esencją osoby, natomiast ciało to tymczasowe naczynie.
- Nieśmiertelność duszy, a zatem dusza nie ginie po śmierci, lecz przechodzi do innego ciała.
- Moralność jako mechanizm transmigracji, czyli los kolejnego wcielenia zależy od moralnych uczynków jednostki w poprzednich życiach.
- Celem duchowym jest najczęściej wyzwolenie z cyklu reinkarnacji (np. w hinduizmie i buddyzmie) lub osiągnięcie doskonałości przez kolejne wcielenia.

Reinkarnacja jest centralnym elementem hinduistycznej kosmologii i antropologii. W Bhagawadgicie (jednym z najważniejszych tekstów hinduizmu) czytamy:
Tak jak człowiek zrzuca stare szaty i przyodziewa nowe, tak dusza opuszcza zużyte ciało i wchodzi w inne, nowe (BhG 2,22).
Hinduski system zakłada, że dusza (atman) wędruje przez wiele żyć, dopóki nie osiągnie zjednoczenia z Brahmanem (ostateczną rzeczywistością), co kończy cykl samsary (moksha).





