Zapewne każdemu z nas musiało kiedyś przyjść na myśl pytanie: jak to właściwie jest z tą boską sprawiedliwością? Dlaczego niektórzy ludzie obdarzeni są szczęściem i bogactwem, czerpią radość z życia od dnia swych narodzin, podczas gdy los innych jest okrutny od samego początku i przypomina coś, co można nazwać piekłem na Ziemi? Czym na to zasłużyli, skoro Stwórca obdarza nas wszystkich jednakową miłością?
Dla Czytelników Nieznanego Świata odpowiedź na to pytanie nie powinna stanowić większego problemu. Jednakże odpowiedzi może być wiele, zależnie od wyznawanej wiary, wiedzy i światopoglądu – stopnia świadomości, jaką uzyskaliśmy na drodze pokonywania ograniczeń ludzkiego bytu, a może inaczej: na drodze ku prawdziwemu człowieczeństwu. Bywa i tak, że powyższa kwestia staje się punktem wyjścia do stworzenia sobie obrazu Boga na swój użytek i podobieństwo lub do zadeklarowanego ateizmu, czy też obwiniania Stwórcy za los i świat, w jakim żyjemy.
Powyższe pytania są natury eschatologicznej, są pytaniami o ostateczny sens i cel naszej egzystencji – tak indywidualnej, jak i zbiorowej. Implikują też odwieczną kwestię: Skąd przyszliśmy, kim jesteśmy i dokąd zmierzamy? Zapewne nie otrzymamy prawdziwie satysfakcjonującej odpowiedzi, spójnej i wyczerpującej, jeśli nie odwołamy się do tradycji wielkich religii świata, mistycznych doświadczeń, filozoficznych dociekań, a zakreślając horyzont ezoteryczny, do współczesnych badań w dziedzinie duchowości (również na polu medycznym), w tym świadomości odłączonej, czyli wędrówki duszy opuszczającej nasze fizyczne ciało.
Odpowiedź dotycząca źródeł każdorazowej kondycji człowieka, jego życiowej sytuacji, zasadniczo związana jest ze zrozumieniem warunkujących ów los czynników, jakimi są: odwieczne prawo przyczyny i skutku, czyli prawo karmy, oraz
Dalsza treść jest płatna
Przypisy
- 1Wanda Dynowska, Prawo przyczyny i skutku, [w:] Prawo karmy. Prawo przyczyny i skutku, oprac. Leszek Podżorski, Sapere Ausuris, Wrocław – Cieszyn 1993, s. 9. Por. Dietrich von Hildebrand, Serce. Rozważania o uczuciowości ludzkiej i uczuciowości Boga-Człowieka, tłum. Jan Koźbiał, Poznań 1985.